תזונה לפי הדושות

הנחיות כלליות

הנחיות תזונה להפחתת ואטה

ארוחות מסודרות, בשעות יחסית קבועות, לא לדלג על ארוחות הבוקר.
ארוחות קלות לעיכול, חמות ומבושלות.
מזונות מקרקעים ומזינים, דגנים, שמן, אגוזים וזרעים. 
אוכל חם, לא יבש ומחזק.

הנחיות תזונה להפחתת פיטה

לאכול באווירה רגועה. להימנע מרעב.
מזונות מקררים, ירוקים, ירקות, קטניות.
פחות כתום, חריף, מלוח וחמוץ.

הנחיות תזונה להפחתת קאפה

לאכול פחות, פשוט, מרווחים בין הארוחות (לא לנשנש!).
אוכל חם ויבש, תבלינים, ירקות, קטניות.

פרוט עבור כל דושה – פריטי מזון

ואטה

עבור ואטה פירות טובים הם לימון, ליים, אשכולית, שזיף, דובדבן, ענב, תות, פטל, אננס, פפאיה, מנגו, תמר, תאנה
כאלה שמרגיעים קלות את הואטה דושה – תפוז, בננה, אגס, תפוח עץ(מבושל), אפרסק, משמש, רימון, אפרסמון
תפוח עץ עלול לעורר את הדושה בשל היובש שבו ויש להיזהר ממלון, אבטיח, אוכמניות ופרות יבשים (אותם ניתן להשרות במים)
במשפחת הירקות בצל מבושל הוא מהמעולים בהרגעת ואטה בנוסף טובים האספרגוס, בטטה, גזר, סלק, כוסברה, פטרוזיליה, צנון, אבוקדו, אצות מרגיעים קלות את הדושה סלרי, תפו”א, עגבנייה, שעועית ירוקה, אפונים,
לפת,  דלעת, ארטישוק, במיה, עלי חרדל ועלולים לעורר את הדושה תרד, כרובית, מלפפון, ברוקולי
יש להיזהר מבצל חי, פטריה, כרוב, חסה ויש להימנע מחציל
דגנים: חיטה טובה במיוחד לואטה (כבדה שומנית וחמה), טובים גם שיבולת שועל ואורז
תירס מבושל (לא מיובש!) מרגיע במידה קלה
ודגנים שעלולים לעורר את הדושה הם קינואה, שעורה, שיפון, כוסמת
מגרנולה, דגנים מיובשים יש להיזהר
קטניות שכזכור אופן הכנתן קריטי: מאש הוא ללא ספק המצוין מכולם, שתי רמות מתחת מצויים אלה שמרגיעים קלות את הדושה טופו, סויה, עדשים.
חומוס עלול כבר להתחיל להפריע למערכת העיכול הלא יציבה של ואטה, ושעועית היא כבר אתגר לא הוגן עבורה…
יש להימנע מפול
אגוזים וזרעים שאת כולם ראוי לצרוך בכמויות קטנות: שקד הוא המעולה מכולם (עדיף ללא קליפה) אך גם אגוזי מלך, פקאן, צנובר טובים מאוד וקשיו, ברזיל ושומשום רק מעט מאחוריהם.
מרגיעים קלות את הדושה קוקוס, גרעיני חמנייה, גרעיני דלעת והחריג שיש להימנע ממנו הוא הבוטן
מוצרי חלב (בהם איכות החלב היא משמעותית מאוד) המעולה בהם הוא גהי, בנוסף טובים יוגורט, חלב, שמנת, חמאה.
בזמן ובאופן הנכון גבינה מרגיעה קלות את הדושה וכמובן שיש להימנע מגלידה
לגבי מוצרים מן החי – ביצים ודגים הם הטובים ועוף אחריהם.
עלולים לעורר את הדושה – בקר, כבש. חזיר נחשב מזיק במיוחד.
איזה שמן הכי מתאים לואטה? גהי כמובן ושומשום כל עוד הפיטה לא מוגברת, בנוסף טובים זית, שקד, אבוקדו, חמאה גם קוקוס מרגיע את הדושה (במיוחד אם יש מספיק אגני).
עלולים לעורר את הדושה תירס, סויה, חריע ומרגרינה אף פחות מומלצת מהם
בקטגורית הממתיקים (שבאופן כללי טובים לואטה) ככל שיותר טבעי כך יותר טוב.
קנה סוכר הכי טוב, סוכר חום ודבש אחריו. סוכר לבן לא טוב לאף דושה ויכול להזיק במיוחד לואטה.
שימוש נכון בתבלינים יכול לעזור מאוד לואטה. שום, הל, אספטידה (הינג), אגוז מוסקט, שומר צריכים להיות בשימוש תדיר. טובים גם ג’ינג’ר, ציפורן, גרגירי כוסברה, כמון, קינמון, בזיליקום, חילבה, מלח סלעים ופלפל שחור.
תבלינים שמרגיעים קלות את הדושה הם כורכום, נענע, חרדל, ושעלולים לעורר את הדושה הם צ’ילי ומלח

פיטה

עבור פיטה פירות מעולים הם תפוח עץ, רימון. טובים לימון, אגס, אננס, אוכמניות, אפרסמון, מלון, אבטיח, תמר, ענב ותאנה.
תפוז, שזיף, פטל, מנגו – מרגיעים קלות את הדושה.
ופרות שעלולים לעורר את הדושה הם בננה, דובדבן, אפרסק, משמש, תות ופאפאיה יש להיזהר מאשכולית
לגבי ירקות – כוסברה, כרובית, נבטים וסלרי מצוינים. בנוסף טובים מלפפון, במיה, כרוב, ברוקולי, אספרגוס, חסה, שעועית ירוקה, אפונה, אבוקדו. בדרגה פחותה מצויים תפו”א, פטרוזיליה, תירס, דלעת, גזר, בטטה, אצות.
בצל מבושל, סלק, תרד, עגבנייה כבר עלולים לעורר את הדושה. ומצנון יש להיזהר.
יש להימנע מחציל, בצל חי
דגנים – אורז הוא המומלץ ביותר, אך גם טובים חיטה ושבולת שועל. בנוסף מרגיעה קלות אכילת גרנולה.
דגנים שעלולים להיות קצת בעייתיים הם שיפון, כוסמת, תירס
לגבי קטניות בדומה לשאר הדושה – אין כמו מאש! אם כי זה נכון במיוחד לפיטה.
בנוסף גם טופו טוב, ומידה פחותה סויה, עדשים, חומוס, שעועית.
אגוזים וזרעים הם לפעמים חמים מידי לפיטה. טובים במיוחד הם הקוקוס, וגרעיני החמניה. גם שקד, קשיו הם בעלי השפעה מרסנת על הפיטה.
עלולים לעורר את הדושה שומשום, צנובר, גרעיני דלעת, אגוז מלך, פקאן
ובוטן ואגוזי ברזיל הם פריטים שעדיף להפחית צריכתם למינימום.
שמן הוא פריט חשוב לבחירה נכונה עבור פיטה. הוא עלול להצית אותה בבחירה לא נכונה…גהי הוא בחירה טובה מאוד תמיד. בנוסף טובים קוקוס, חמאה. וגם חמנייה, סויה לא רעים. יש להיזהר בצריכת שמני זית, תירס, חריע, ויותר מכך עם מרגרינה, שומשום.
מוצרי חלב (שוב במידה והחלב איכותי וטבעי) יכולים להיות פתרון מעולה לפיטה. בראשם חלב וגם שמנת. בנוסף גבינה יכולה לתרום. אם כי גבינה מלוחה יכולה להיות בעייתית. יוגורט יש לצרוך בתזמונים נכונים ובאופן מתאים.
לגבי מוצרים שמקורם מן החי, באופן כללי אין הם מיטיבים עם פיטה. עם זאת מרגיעים קלות את הדושה ביצים, עוף (חזה). עם דגים כבר יש להיזהר ואף יותר עם בקר, כבש, חזיר, עוף (שוקיים)
הממתיק הטוב ביותר עבור פיטה הוא קנה סוכר, ואחריו סוכר חום. דבש עלול לחמם מידי. וסוכר לבן רק מפריע.
תבלינים עלולים להצית פיטה ולכן יש לשים לב לבחירתם ומינונם. ללא ספק התבלין הכי טוב הוא גרגירי כוסברה. וטובים מאוד גם שומר, זרעי סלרי, כורכום, הל.
עלולים לעורר את הדושה קינמון, אגוז מוסקט, בזיליקום.
ויש להיזהר מג’ינג’ר, ציפורן, חילבה, אספטידה, מלח, פלפל שחור, שום צ’ילי, חרדל – הם הנפת דגל אדום אל מול שור הפיטה…

קאפה

עבור קאפה פירות למרות היותם סטווים צריכים להצרך במידה. טובים הם הפירות מיובשים, אוכמניות, תפוח עץ. רימון גם אם כי בדרגה פחותה.
עלולים לעורר את הדושה שזיף, פאפאיה, לימון, אשכולית
ויש להיזהר מאגס, אפרסמון, תפוז, אננס, מלון, אבטיח, דובדבן, תאנה, ענב, מנגו, תות, פטל
בננה ותמר הם הרבה קאפה ויש לצרוך אותם בבקרה רבה.
ירקות מצויינים הם כרוב, סלרי, ברוקולי. טובים – נבטים, גזר, שעועית ירוקה, אפונה, סלק, אספרגוס, חסה, כוסברה, צנון גם לפטרוזיליה, תרד, תפו”א, כרובית יש השפעה מרגיעה על קאפה.
שעלולים לעורר את הדושה עגבנייה, דלעת, חציל, תירס, במיה ואצות. ייש להיזהר ממלפפון ובטטה.
דגנים שמתאימים במיוחד לקאפה הם קינואה ודגנים מיובשים. גם לתירס, שיפון, כוסמת השפעה חיובית.
על אורז להצרך במידה, ויש להיזהר משיבולת שועל וחיטה בעודף.
קטניות – כרגיל מאש בראש הרשימה…אחריו סויה ועדשים. במידה – טופו. ובזהירות עם חומוס
אגוזים וזרעים מכילים הרבה קאפה ולכן המידה הקטנה פה חשובה במיוחד.
היחידים שמרגיעים קלות את הדושה הם זרעי חמניה ודלעת. עלולים לעורר את הדושה שומשום, קוקוס. ויש להיזהר משקד, קשיו, אגוז מלך, פקאן, צנובר וברזיל.
שמנים טובים הם חמנייה, חריע. במידה פחותה תירס וגהי. עלולים לעורר את הדושה סויה, זית.
מוצרי חלב יכולים לעורר קאפה בקלות. בחירות עם נזק מינימאלי הן חלב סויה ויוגורט מדולל. גם חלב עז לא רע. מהשאר חלב, יוגורט, שמנת חמוצה יש להישמר. ולהתרחק מגלידה, גבינה, שמנת.
מוצרים מן החי לא מיטיבים עם קאפה, עוף ואחריו ביצים. מדגים יש להיזהר. ועדיף להימנע מחזיר, בקר, כבש
לגבי ממתיקים, הבחירה ברורה 1. מעט 2. דבש. הבחירה אחרי כן תהיה במידת הטבעיות של המוצר.
תבלינים הם כלי בקרה חשוב לקאפה שעשוי לאפשר צריכת מוצרים בעייתיים עם מינימום נזק. כמעט כולם טובים אך בראש נמצאים צ’ילי, פלפל שחור, חרדל, שום, ג’ינג’ר, כורכום, ציפורן, הל. בנוסף טובים מאוד – אספטידה, חילבה, קינמון, גרעיני כוסברה, כמון, בזיליקום, פטרוזיליה. גם נענע, שומר, אגוז מוסקט בעלי השפעה חיובית. מלח עלול להזיק (אפילו מלח סלעים אם כי במידה פחותה)