הרגלי תזונה נכונים

התזונה היא מרכיב משמעותי מאוד במסגרת הטיפול האיורוודי. נאמר שאדם שלוקח את התרופות הנכונות, אך את התזונה הלא נכונה לא יחלים, בעוד שזה שינהג להפך יחלים (אם כי זה יקח זמן). עקרונות התזונה האיורוודית עוסקים לא רק במזון ומרכיביו אלא שמים דגש על היכולת לעכל אותו. כך למשל גויאבה שמכילה מינרלים רבים נחשבת פרי נהדר לפי תזונאים מערביים, בעוד שבאיורוודה ממליצים עליה רק לבעלי יכולת עיכול חזקה בשל היותה קשה לעיכול. בנוסף ישנן הנחיות רבות לגבי הרגלי אכילה. איך אוכלים לא פחות חשוב ממה אוכלים. גם הרמב”ם מציין שאדם האוכל את כל פרטי המזון המתאימים לא אך במידה רבה יהיה פחות בריא מזה האוכל פרטי מזון לא מתאימים אך במידה הנכונה. אחד המאפיינים החשובים ביותר בתזונה האיורוודית הוא היותה פרטנית. אין פריט מזון שטוב לכולם בכל מצב, אלא צריך להתאים את התזונה לאדם, עונה, שעה, מצב מערכת העיכול ואפילו מצב הרוח. למרות הניסיון הרב שיש לאיורוודה, היא שומרת על צניעות ומזכירה שיש חשיבות רבה לניסיון האישי – אם פיתחנו רגישות ומודעות, ואנו חשים שפריט מסוים משפיע עלינו באופן שונה מהצפי האיורוודי, עלינו להסתמך על הניסיון שלנו, אם כי בדרך כלל ניתן לפענח את הסתירה בניתוח מעמיק.

שימו ♥ – אחד מהעקרונות החשובים באיורוודה הוא הדרגתיות, מעבר מהיר מהתזונה הרגילה שלכם לתזונה איורוודית נוגד עקרון זה. חשוב ליישם את התזונה ואורח החיים האיורוודים בנחת ובשלווה.
כפי שצוין ליכולת העיכול תפקיד מרכזי. ישנן כמה הנחיות כלליות שיכולות לשפר את יכולת העיכול:

  • סדירות  – חשוב ליצור ולשמור על שגרה בהרגלי האכילה
  • אווירה  – חשוב לאכול בנחת ולהתרכז באכילה
  • לפני הארוחה –   שטיפת ידים ופנים. מומלץ לשטוף גם כפות רגלים (ממריץ ומעורר תאבון)
  • בזמן הארוחה –   יש ללעוס היטב, לנשום ולמעט בדיבורים והפרעות.
  • אחרי הארוחה –   זמן העיכול לא פחות חשוב מזמן האכילה, אין להתאמץ מיד אחרי האוכל, ומצד שני גם אין לישון. מומלץ ללכת מעט לאחר הארוחה. במקרה של עייפות ניתן לנוח על צד שמאל.
  • אוכל חם ולח –   הכנסת אוכל קר לגוף תובעת אנרגיה מיותרת (עליו להביא את האוכל לטמפרטורת הגוף), ואוכל יבש גורם לגזים ועצירות.
  • הנאה  – על האוכל להיות טעים.
  • מידה   – עלינו לאכול עד שאנו כמעט שבעים ובוודאי לא לאכול לאחר ששבענו.
  • הפוגה   – אין לאכול לפני שהארוחה הקודמת עוכלה.
  • שעות  – אין לאכול בלילה, ארוחה אחרונה שעתיים לפחות לפני השינה (מאוחר מכך גם העיכול וגם השינה יפגעו)
  • שתייה  – מומלץ לא לשתות (או לפחות למעט בשתייה) לפני, תוך כדי ואחרי הארוחה. שתייה מרובה בבת אחת פוגעת בעיכול. עדיף לשתות מים חמים.
  • פשטות  – כדי להקל על העיכול על הארוחה להיות מורכבת ממספר פריטים קטן ולא מנוגד באיכויותיו. ניתן לגוון בתזונה לאורך השבוע, אך אין צורך בגיוון בארוחה בודדת.
  • רגשות  – במידת האפשר מומלץ להיות שווה נפש בזמן הארוחה ואחריה. במקרה של התרגשות (צער, כעס וכו’) יש למעט באכילה.
  • ישיבה  – אין לאכול בעמידה, שכיבה או הליכה, מומלץ לשבת באופן שלא לוחץ על הקיבה ומאפשר נשימה נוחה.